torsdag 24 maj 2007

Ett hus

Jag skulle vilja rita ett hus. Jag har en svinbra idé till ett hus.
Det är inte en villa, det är inte en sommarstuga, utan ett hyreshus. Och det är inte bara utformningen av huset som är bitvis genial utan även placeringen.

OK, så här:

Tänk er ett trevligt 5-vånings hyreshus med en inglasad innergård/trapphus. Tvättstuga, soprum etc. i källaren. Även garage för de boendes bilar, komplett med en biltunnel på ca 100 meter. Ingen biltrafik eller synliga bilar i närheten av huset alltså.

Det placeras på någon slags liten höjd eller backe, mitt inne i tätvuxen barrskog, flera kilometer från närmaste väg eller bebyggelse. Ett minimum av skog avverkas för att kunna uppföra huset.
Max tio lägenheter, alla med varsin fet balkong ut mot skogen.

Börjar ni förstå? Man får det bästa med att bo i stan tillsammmans med det bästa med att bo i skogen. Man får vara tillsammans i ensamhet, så att säga.

Jag måste försöka göra en ritning på det här. I mitt huvud ser det sjukt bra ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi börjar bli trångbodda. Kan du inte göra ett förslag till utbyggnad av småstuga också när du ändå är igång? Gärna med underjordisk gång...