onsdag 23 maj 2007

Guds Dryck


Alltså Baileys.
Det finns nästan inga gränser när det kommer till mig och Baileys. Varje gång vi i familjen befinner oss utomlands och passerar tax-free så MÅSTE jag köpa en flaska. Allra bäst är att de ofta kommer i bundles om två flaskor (i en idiotisk pappförpackning som skär in i handflatorna när man styltar ner i den långa tarmen från gaten som leder in i planet, vilket ger njutningen man kommer att uppleva senare en djupare, mer innerlig dimension), och att de skattefria flaskorna inehåller en hel liter istället för systembolagets fjompiga 75 cl.

Baileys-flaskans glas är hemlighetsfullt mörk. Även om du skulle hålla upp den mot den skarpaste vårsol, så är det stört omöjligt att få begrepp om hur mycket som är kvar. Man skulle ju kunna väga flaskan iofs, men då måste jag ju komma ihåg att kolla hur mycket en tom flaska väger, och en tom Baileys-flaska vill jag bara göra mig av med så fort som möjligt. Är det skammen som goes with tomma vin & spritflaskor, eller beror det på att vi har glasinsamlingen svinnära lägenheten?

Jag har vid två tillfällen druckit upp en hel (liten) flaska Baileys. En gång i Kristinas sommarstuga i hjärtat av Höga Kusten.
Den andra gången i Timbuktus nightliner när jag satt längst fram och visade chauffören vägen till Umeå Open-efterfesten.
Båda gångerna bär jag med mig, i minnet ljust bevarat.
Jag vill gärna tro att det är så det känns att dricka sig berusad på dyr champagne, att man liksom fylls av en bubblande välsmak inifrån som bara vill en väl och som pumpar runt i kroppen som om blodet bytts ut mot en slags irländskt bryggd Prozac-O'boy.

Det finns många där utesom inte riktigt är med på Baileyståget, så att säga. De påstår att det är sliskigt och att det max går att finsippa (vitsippa?) ett litet litet glas åt gången. De kan inte vara kloka. Ge mig Baileys i ett sönderdiskat Duralexglas, kanske med en isbit, kanske utan.

Senaste inköpet i Baileysfloran var en flaska "BAILEYS-With a hint of Creme Caramel" från Milano/Linateflygplatsens tax-free.
Den var sjukt god. Nästan godare än originalet. Köpte den för tio dagar sedan och den är nästan slut. Det är sorgligt på många sätt.

Det positiva är att jag inte köper Baileys på Systemet. Det negativa är att det kanke är därför som jag hetsdricker när jag väl får händerna på en flaska.

Jag vet att det finns några där ute som förstår mig när det kommer till Baileys. Hoppas jag.

2 kommentarer:

B sa...

jag är med på Baileys tåget!!

Andreas sa...

Jag vet! Och det gläder mig att jag inte är ensam.